Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Candida-diéta

2012.05.14

 

Mi a Candida betegség?
 
imagesca7fscvn.jpgA betegséget az egészséges bélflórában is jelen lévő, emésztést elősegítő Candida albicans nevezetű élesztőgombák okozzák, melyek például a túlzott édesség- és állati eredetű fehérjefogyasztás, valamint a mesterségek élelmiszerek és adalékanyagok hatására túlszaporodnak, és felborítják szervezeted természetes egyensúlyát.
 
A betegség kialakulásában lényeges szerepet játszik
·         a legyengült immunrendszer,
·         a stressz,
·         az állandó feszültség,
·         a hormonkészítmények szedése,
·         a cukorbetegség,
·         a vitaminban és ásványi anyagban szegény, viszont szénhidrátban gazdag táplálkozás
·         antibiotikumok szedése, ami nemcsak a Candida-gombák szaporodását segíti, de a bélflóra jótékony baktériumait is elpusztítja.
 
 A betegség szerencsére egy célzott diétával viszonylag könnyen gyógyítható.
 
candida-tunetek.jpgAkkor sem árt magad megvizsgálni egy kicsit, ha csak fogyókúrázni szeretnél, ugyanis a Candida meglehetősen alattomos betegség: észrevétlenül alakul ki, de később igen komoly következményekhez vezethet. A betegség egyetlen előnye, hogy tünetei gyakran sokkal komolyabb betegségekre utalnak, így valóságos megkönnyebbülés, ha kiderül, „csak” Candidád van.
 
A Candida tünetei:
Ha a következő tüneteket észleled magadon, szükséged lehet a diétára.
              Gyakran érzed rosszul magad, mintha valami nem lenne rendben az emésztéseddel.
              Fáradékony és levert vagy.
              Szívpanaszaid vannak.
              Erőteljesen hullik a hajad.
              Bőrkiütések jelennek meg rajtad.
              Szorulásod vagy krónikus hasmenésed van.
              Gyakran fázol fel, nagyon sokszor van hólyaghurutod.
              Kedélyállapotod gyakran hullámzik, libidód lecsökkent.
              Koncentrációs képességed már nem a régi.
 
Candida-fertőzés újszülött kortól időskorig bárkinél kialakulhat. A gomba elszaporodását az immunrendszerünk akadályozza meg. Mivel az immunrendszer születésünkkor még éretlen, ezért gyakran alakulhat ki csecsemőkön az ún. szájpenész Egészséges újszülötteknél kb. 2-5%-ban alakul ki, koraszülötteknél akár 10% is lehet a fertőzöttek aránya. Fél éves kor után csak további hajlamosító tényező (pl. hosszas antibiotikum kezelés) mellett alakul ki.
A betegségnek gyakran csúnya bőrkiütés a velejárója
Remélem nem haragszik meg senki, ha ezeket csak leírom, de nem illusztrálom fotókkal.

Csecsemőnél jelentkezik a pelenkadermatitisz, melyet a nedves bőrön elszaporodó, széklettel ürülő sarjadzó gombák okoznak. Az egyszer használatos pelenkák elterjedése óta egészséges csecsemőknél előfordulása csökkent.

Felnőttek esetében is elszaporodhat a gomba a szájnyálkahártyán (Candidosis oris), főleg idős, legyengült szervezetnél. A szájzugban megjelenő fájdalmas berepedések (angulus infectiosus oris, perleche) oka általában elégtelen szájhigéné, rossz, hiányos fogazat, műfogsor.

A női nemi szervek sarjadzó gombás fertözése nem csak a hüvely nyálkahártyáját, hanem az egész szeméremtestet érintheti. A nők mintegy 75 százaléka élete folyamán legalább egyszer átesik a fertőzésen, közülük csaknem minden második betegnél pedig ismétlődően, többször kialakulnak a tünetek.  Elvétve alakul ki gombás fertőzés serdülőkor előtt és menopauza után.

Férfiakon ritkábban okoz a nemi szerven tüneteket ilyenkor általában valamilyen egyéb betegség is áll a háttérben.

A bőr Candida-fertőzései közül az egyik leggyakoribb a bőr felszínes megbetegedése (intertrigo mycotica), mely a nedves, összefekvő bőrterületeken, bőrredőkben elszaporodott sarjadzó gombák miatt alakul ki. Ezen kívül a körömágy gyulladását is okozhatják, ilyenkor a körömredő begyullad, fájdalmas, a köröm nyomásakor genny ürülhet. Olyankor fordul elő általában, amikor a beteg, munkája kapcsán a kezét gyakran áztatja (vendéglátó-élelmiszeripar, takarítók, csecsemőgondozók).
Szintén a nedvesség miatt alakulhat ki lábujjközökben látható gombásodás.
 A Candida-diéta lényege, hogy az elszaporodott gombáktól megvonod kedvenc táplálékaikat, vagyis a szénhidrátokat. Ha nem jutnak hozzá, nem szaporodnak tovább, nagy részük előbb-utóbb elpusztul, így számukat visszaszoríthatod a normális szintre.
Ehhez azonban időre van szükség: mivel a nők sokkal érzékenyebbek rájuk, és fogékonyabbak a betegség kialakulására, a szükséges diéta ideje esetükben három-hat hónap is lehet, míg a férfiak megússzák egy-két hónappal.

De ne ijedj meg, a diéta az első két-három hét után egyáltalán nem szigorú, csupán néhány élelmiszert kell megvonnod magadtól. Azonban már az első néhány hét is - nem is beszélve arról, ha valóban több hónapig tartod a diétát - tökéletesen alkalmas arra, hogy rendbe tedd emésztésed, helyrehozd anyagcseréd, és jó néhány - a több hónap alatt akár több tíz - kilótól is megszabadulj.
Amit a szigorú diéta ideje alatt tilos fogyasztanod: édességek, szárított gyümölcs, élesztő, élesztővel készült termékek, finomított lisztből készült kenyér, tejföl, sajtok, ketchup, majonéz, mustár, készen kapható salátaöntetek, szószok, gomba, sör, bor, pezsgő, gyümölcslevek.
Amit az első két-három hét után már szabad: könnyű, nem gombás érleléssel készült sajtfélék, tej, bab, borsó, kukorica, barack, szőlő, cseresznye, narancs, citrom, grépfrút, alma, körte, avokádó.
Amit mindvégig szabad: gombaölő fűszerek - sáfrány, kurkuma, koriander, köménymag, bazsalikom, curry -, Graham-kenyér, rozskenyér, korpás kenyér, sovány húsok, hal, natúr rizs, hajdina, árpa, köles, lencse, lenmag, mustármag, zab, zabtermékek, tojás, élőflórás natúr joghurt, juhtúró, zöldségek minden mennyiségben, dió, tökmag, hidegen sajtolt olajok, szezámmag, kávé, ásványvíz, teák.
Mintaétrend
Tízóraira és uzsonnára egyél zöldséget, zöldségsalátát, illetve egy fél csésze tökmagot, szezámmagot vagy diót. Mivel a diéta célja elsősorban a gyógyulás, nincsenek előírások az ételadagokra vonatkozóan, arra azonban ügyelj, hogy sose edd túl magad. Ha úgy érzed, kezdesz jóllakni, várj 10-15 percet, és csak akkor folytasd az evést, ha valóban éhes vagy. Az egészséges táplálékoknak köszönhetően így mindenképp megindul a fogyás, amennyiben túlsúlytól is szenvedsz.
1. nap
Reggeli: főtt tojás Graham-kenyérrel, csirkemellsonkával, tea.
Ebéd: grillezett csirkemell, barnarizs, paprikás-paradicsomos saláta.
Vacsora: csirkés zöldségsaláta jégsalátából, uborkából és paradicsomból.
2. nap
Reggeli: egy pohár élőflórás natúr joghurt lenmaggal, egy pohár tea.
Ebéd: tonhal citrommal, barnarizs, fejes saláta.
Vacsora: zöldségleves.
3. nap
Reggeli: pirítós rozskenyérből, paradicsommal, sajttal, sonkával, egy pohár tea.
Ebéd: túrós és fahéjas palacsinta - teljes kiőrlésű lisztből.
Vacsora: grillezett pulykaszelet spenótsalátával.
4. nap
Reggeli: zabkása fahéjjal, egy pohár tea.
Ebéd: grillezett csirkemell, héjában főtt krumpli, párolt brokkoli.
Vacsora: zöldségleves.
5. nap
Reggeli: egy pohár élőflórás natúr joghurt tökmaggal és mustármaggal, egy pohár tea.
Ebéd: lazac fokhagymával, barnarizs, paradicsomsaláta.
Vacsora: héjában főtt burgonya céklával.
6. nap
Reggeli: tükörtojás zöldsalátával, egy pohár tea.
Ebéd: durva kiőrlésű lisztből készült főtt tészta padlizsánnal, hagymával, sárgarépával, zöldpaprikával és paradicsommal.
Vacsora: egy pohár élőflórás natúr joghurt tökmaggal és mustármaggal.
7. nap
Reggeli: gabonapehelyből készült natúr müzli, egy pohár élőflórás natúr joghurt.
Ebéd: grillezett csirke fokhagymával, héjában főtt krumpli, fejes saláta.
Vacsora: saláta sárgarépából, borsóból, zellerből és spenótból
 
 

 

Profilkép



Archívum

Naptár
<< Szeptember / 2019 >>


Statisztika

Online: 3
Összes: 177530
Hónap: 1303
Nap: 46