Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Szépségápolás - Bőrápolás

 

Bőrápolás belülről
Akik helyesen táplálkoznak, nemcsak egészségüket, szépségüket is óvják...
A vitaminok, amelyeket „ehető szépségnek” is neveznek, gondoskodnak arról, hogy a bőr simább, a haj csillogóbb legyen és megakadályozzák a körmök törékennyé válását. Egyrészt belülről kell táplálnunk a bőrt, vitaminokkal – A-,B-,C-,E-,F-,H-vitamin a legfontosabb-, folyadékkal – napi 2-3 liter-, hogy legyen miből táplálkoznia. Ha csak egy napig nem fogyasztunk elegendő italt, már meglátszik a bőrön. Hiányos tápanyagforrás hamarabb beindítja az öregedési folyamatot, és idő előtt megjelennek a nem kívánt ráncok.  
 
 
Időnként fontos a méreganyagokat eltávolítani kívülről és belülről egyaránt. Egy-egy böjt vagy méregtelenítő kúra csodákat tehet a bőrrel is. Ebből a szempontból jótékony hatású a szaunázás.

Az A-vitamin megakadályozza a bőr kiszáradását, és   helyrehozza a zsíros, aknés bőrt is. Ezt a vitamint a legnagyobb töménységben a marha- és borjúmáj tartalmazza (kisebb mértékben a sertésmáj), de megtalálható a tojássárgájában és a tonhalban is.
A növényvilág alapvető szénhidrogénje, a karotin csak a testben alakul át A-vitaminná. Minden főzelékben megtalálható. Elsősorban a sárgarépában és egyéb sárga zölség-és gyümölcsfélékben, mint pl.: sárgadinnye, sütőtök. Persze csak akkor, ha nyersen vagy párolva fogyasztjuk. A forralástól, hosszú főzéstől elbomlik. Az A-vitamin javítja a látást és neki köszönhető, hogy a haj puhává és selymesen csillogóvá válik.
A B1-vitamin a bőr sejtjeinek megújulását segíti elő, megakadályozza az ajkak gyulladását, a fénytelen, törékeny körmökre is kedvező hatással van. Megtalálható a nyers tejben, a rozskenyérben és a grillezett vagy párolt sertéshúsban. A C-vitamin növeli a bőr rugalmasságát. fokozza a szervezet fertőzésekkel szembeni ellenálló képességét, de nélküle kollagén sem képződik, amely a bőr kötőszövetének alapanyaga és az egyik legrégebben ismert  nedvességmegtartó anyag. Legtöbb C-vitamint a citrusfélék, a paprika és a savanyított káposzta tartalmaz.  Hiányában a bőr rugalmassága, tartása csökken, végül szép lassan megereszkedik. A C- és az E-vitaminnak is lényeges szerepe van a bőr idő előtti öregedésének megelőzésében és védelmében. A C-vitamin pótlása azért is fontos, mert a bőr sérülésekor gyorsan felhasználódik a károsító szabad gyökök kisöpréséhez és a gyógyulást meggyorsító kollagén szintetizálásához. A megfelelő alapanyagban külsőleg is alkalmazott C-vitaminnal fokozható a kollagénszintézis mértéke. Emellett az E-vitamin regenerálódását is segíti, ugyanis az csak egy bizonyos mennyiségű szabad gyököt képes semlegesíteni, amikor pedig "kimerül", akkor a C-vitamin ,,regenerálja". Továbbá az E-vitamin az antioxidáns-védelem folyamatos biztosítására képes, a  bőr gyógyulását segíti elő. Legjobb E-vitamin forrásaink a növényi olajok, tehát a napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva- kukoricaolaj, a búzacsíra és az egyéb gabonacsírák, a zöld növények. Az állati eredetű élelmiszerek E-vitamin tartalma nagyban függ az állatok takarmányozásától, de általánosságban a hús, a máj és a tojás tartalmaz jelentősebb mennyiségű vitamint.
Az F-vitamint a kozmetikában egyszerűen „bőrvitaminnak” nevezik. Simává teszi a bőrt, szabályozza a zsírtartalmát és megelőzi a bőr korai elöregedését. Ennek a    vitaminnak a fő „raktára” a tej, a sajt, a spenót, valamint a máj és a vese. A felsoroltakon kívül még a D-vitaminnak és a biotinnak van szerepe a bőr egészségének megtartásában.
A nyomelemek közül kettőt érdemes kiemelni, ezek: a cink és a réz.
A cink valamennyi sejtünkben jelen van. Az új sejtek képződéséhez elengedhetetlen
a jelenléte, hiányában pattanások jöhetnek elő, valamint romlanak a sebgyógyulási folyamatok is. A cink jobban hasznosul állati, mint növényi eredetű élelmiszerekből.
A réznek nagy szerepe van a kötőszövet képzésében, illetve a bőr színét meghatározó festékanyag, a melanin előállításában is.  A biotin - ismertebb nevén H vitamin - a központi anyagcsere -folyamatokat segíti. Fontos szerepet játszik abban, hogy az elfogyasztott táplálék energiája átalakuljon a szervezet által hasznosítható energiává. A biotin szabályozza a bőr és a haj zsíranyagcseréjét, s így befolyásolja a bõr zsírtartalmát. Mindezek mellett a biotin felelős a körmök kénutánpótlásáért is. Amikor nem elegendõ a biotin-ellátás - például a helytelen étkezési szokások, az alkoholfogyasztás, a nikotinélvezet vagy a kábítószer-fogyasztás miatt - akkor a szervezet bõrgyulladással, hajhullással, mozgászavarokkal, hányingerrel, depresszióval, esetlegesen pánikrohamokkal jelez. Azok, akik gyakran fogyasztanak nyers tojást, hirtelen elveszítik  biotin-tartalékaikat, mivel a nyers tojásfehérjében lévõ avidin megköti a biotint.  A hüvelyes zöldségek, a szójabab és valamennyi zöldségféle igen gazdag biotinban. A karfiol, a gomba, a földimogyoró, a dió, a fõtt tojás sárgája, valamint az állati belsőségek – különösen a máj - nagy koncentrátumban tartalmaznak biotint. 
 Az alvási hormon, a melatonin és az antistresszhormon, a DHEA (dehidro-epian-droszteron) egyaránt megtalálható a bőrben. Mindkettő olyan vegyületekké alakul át, amelyeknek sajátos feladata van. 
 

A DHEA például ösztrogénné és olyan androgénszerű anyagokká alakul át, ami csak a bőrben található. Az ösztrogén serkenti a kollagén és a "nedvességfaktorként" ismert hialuronsav képződését. A bőrben termelődő melatonin pedig azért fontos, mert alacsony koncentrációban a sejtek képződését segíti. A DHEA-nak egyéb jótékony hatásai is vannak: erős bőrvédő, a bőr törékeny véredényeit képes megvédeni, és gyulladáscsökkentő. Ha a melatonint napozás előtt alkalmazzák, akkor kitűnő védelmet nyújt a napégéssel szemben, emellett az égett bőr regenerálódását is serkenti.

A melatonin kis adagban fokozza, nagyobb adagban viszont gátolja a sejtek proliferációját (növekedését, sarjadozását).

MEGTISZTÍTÓ ÉTKEK

Előnyös az RNS-ben gazdag élelmiszerek fogyasztása - ilyen például:
  • a szardínia,
  • a lazac,
  • a tonhal,
  • a kagyló,
  • a lencse vagy a bab

- növeli a sejtek energiáját, aminek a sérült bőr helyreállításában és megújulásában van nélkülözhetetlen szerepe.
 
 Télen a zöldségek, gyümölcsök választéka fokozatosan szűkül, vitamintartalmuk a tárolás folytán egyre csökken.  Ne csak a táplálék megfelelő összetételéről gondoskodjunk, hanem különböző vitaminpakolásokkal igyekezzünk bőrünket ápolni a vitaminhiányokból adódó bőrelváltozások elkerülése érdekében.
  Bőrünk az év minden szakában igényli az ápolást. Az állandó környezeti ártalmak (napsugárzás, szél, légszennyezettség) hatására idő előtt elöregedhet, ha nem fordítunk rá kellő figyelmet. A tisztálkodó- és bőrápoló szerek segítségével azonban minden évszakban egészségessé és ápolttá tehetjük.
 

Menüpontok

 

 

Profilkép



Archívum

Naptár
<< Szeptember / 2019 >>


Statisztika

Online: 1
Összes: 183662
Hónap: 1148
Nap: 39